Viisi hyvää syytä toivottaa GDPR tervetulleeksi

21. huhtikuuta 2018

Kun Lordi oli juuri voittanut Euroviisut, Espanjan televisiossa käytiin tulosten selvittyä suomalaistyylinen keskustelu. Espanjalaisten asiantuntijoiden mukaan Lordin biisi ei oikeasti ollut paras, vaan suomalaiset voittivat, koska olivat hyödyntäneet markkinointia epäreilun tehokkaasti. Siis suomalaiset. Markkinoinnilla. Jos Suomi voi voittaa markkinoinnilla niin Suomi voittaa koska tahansa digi- ja dataosaamisella. GDPR tekee siitä vielä helpompaa.

1. GDPR auttaa bisnestä kansain­välistymään

EU:n tietosuoja-asetus voi äkkiseltään tuntua byrokratian lisääntymiseltä. Päinvastoin. Digitaalinen (lue: datavetoinen) bisnes on luonteeltaan kansainvälistä ja vain yhdessä maassa toimivat pelaajat kuolevat pois ajan mittaan. Katso vaikka jenkkiläisiä, kiinalaisia tai pohjoismaisia firmoja. Suomalaiset pelifirmat olisivat vitsi, jos ne myisivät vain Suomeen. GDPR on tehty helpottamaan yritysten toimintaa yli rajojen. Jos yrityksesi ei vielä ole kansainvälistynyt, nyt on korkea aika aloittaa. Vaikka jotkut epäilevät onko Suomessa markkinointiosaamista, aika monen mielestä Suomessa on valtavasti digi- ja dataosaamista. Nyt on aika maksimoida tämän osaamisen tuotto. GDPR harmonisoi yksityisyydensuojaan ja datan käsittelyyn liittyviä säännöksiä EU:ssa. Et joudu enää asioimaan lähes 30 maan viranomaisten kanssa ja selvittämään erilaisia yksityisyyden suojaa koskevia säännöksiä, vaan selviät yhdellä asetuksella. Helppoa, jos asiaa katsoo tästä vinkkelistä!

2. Yksityisyyden suoja on kansalaisen etu - ja hyödyttää myös yrityksiä

Vaikka välillä tuntuu, että ihmiset ovat valmiita luovuttamaan itsestään mitä tahansa tietoa jokaiselle, joka sitä tajuaa pyytää, kansalaiset eivät oikeasti ole näin välinpitämättömiä. Jos ihmisiltä kysytään, onko yksityisyyden suoja hyvä vai huono asia, vastaus on selvä. Siksi yritys, joka kykenee yhdistämään datan hyödyntämisen vastuulliseen henkilötietojen käyttöön, on voittaja. Puhumattakaan siitä, että yksityisyyden suoja kuuluu länsimaisen demokratian peruspilareihin.

3. Kilpailuetu eurooppalaisille yrityksille

GDPR tuo eurooppalaisille yrityksille globaalia kilpailuetua. EU on maailman suurin markkina. Yhtenäiset säännöt helpottavat bisnestä entisestään. Suomalaiselle yritykselle EU on kotimarkkina, mutta EU:n ulkopuolisten yritysten on astetta vaikeampi hahmottaa EU:n markkinoita, koska ne tulevat eri mantereilta ja kulttuureista. Tiesitkö, että esimerkiksi Yhdysvalloissa osa yksityisyyden suojaan liittyvistä säännöksistä on osavaltiokohtaisia? USA:ssa on enemmän osavaltioita kuin EU:ssa jäsenmaita. Asiakas luottaa GDPR:n mukaisesti toimivaan yritykseen enemmän kuin muihin yrityksiin. GDPR siis edistää bisnestä. Jos Facebookille olisi eurooppalainen vaihtoehto, jättäisin Facebookille hyvästit välittömästi.

4. Voit palvella asiakkaita paremmin - ja vastuullisesti

Jokainen asiakas arvostaa hyvää palvelua, oli kyse sitten lähimarketista tai verovirastosta. GDPR tarjoaa mahdollisuuden palvella asiakasta hyvin hänen henkilötietoihinsa liittyvissä asioissa. Nopea, ystävällinen ja jämpti reagointi tietopyyntöihin luo tyytyväisiä asiakkaita ja auttaa yritystäsi erottumaan niistä kilpailijoista, jotka pitävät henkilötietojen kyselijöitä häiriköinä. Dataa kutsutaan usein uudeksi öljyksi. Data on arvokasta ja kuten öljyn kohdalla, sen hyödyntäminen ei ole ilmaista. Öljy pitää pumpata maasta, jalostaa ja toimittaa asiakkaille. Samoin yksityishenkilön pitää suostua antamaan tietonsa yritykselle sekä suostua datan käsittelyyn. Osa kansalaisista peruu suostumuksensa niiltä yrityksiltä, joihin ei luota. Vastuullisuus on yksi liike-elämän suurimpia trendejä. Hyödynnätkö trendiä maksimaalisesti?

5. Suomalaisyritykset ovat GDPR:n eturivissä

Suomalaisia syytetään usein siitä, että olemme EU:ssa ”luokan parhaita oppilaita”. GDPR:ssä on kyse luottamuksesta ja tällä kertaa suomalaiset yritykset ovat ymmärtäneet, että meitä kohtaan tunnettu luottamus on kilpailuetu data- ja digimaailmassa. On suomalaisyritysten etu, kun GDPR-piireissä puhutaan, että keski- ja eteläeurooppalaiset yritykset eivät ole yhtä aktiivisia EU:n tietosuoja-asetuksen toimeenpanossa kuin me. Nopeat syövät hitaat. GDPR on hyvä asia, otetaan siitä kaikki hyöty irti.  


Pekka Kanerva on liiketoiminnan kehityspäällikkö Tietosi.fi -palvelua ylläpitävässä eTaika Oy:ssä. Pekka on kiinnostunut liiketoiminnan ja yksityisyyden suojan tasapainottamisesta siten, että sekä yritys että asiakas voittavat.